Mig-teorien

Mig-teorien, menneskekenderens vigtigste værktøj

Af Tony Evald Clausen

"Mig-teorien" beskriver det faktum, at alle mennesker vil opfatte en virkeligheden ud fra deres egne værdier og holdninger. Vi lægger ubevidst vore værdier og holdninger over på andre. Udfordringen er at de "andre" også opfatte al virkeligheden, ud fra deres personlighed, værdier og holdninger. "Mig-teorien" gælder alt fra ord, måden noget bliver sagt på, kropssprog og situationen.

Når du vil forstå andre mennesker, skal du først forstå dig selv. Igennem selvindsigt kommer menneskeudsigt.

Når du kommunikerer og bliver kommunikeret til, vil du automatisk gå ud fra en teori om, at det kommunikerede er modtaget eller afsendt på baggrund af de samme følelser, værdier og holdninger som dine. Det er blot aldrig noget, du kan ud fra.

Alle mennesker er subjektive eller forudindtagede. Vi opfatter verden meget forskelligt. Det samme ord kan opfattes vidt forskelligt fra person til person.

Et eksempel er ordet “resultat“. Hvis du taler med en revisor, vil denne sandsynligvis tænke på et regnskabsresultat.
Hvis du taler med en fodboldspiller, vil denne sandsynligvis tænke på, hvem der vandt eller slutstillingen.
Men det er kun antagelser. Vi kan aldrig vide det, før vi spørger dem, hvordan de opfatter ordret “resultat”.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på “mig-teorien“, når du vil forstå andre mennesker. Alle mennesker opfatter verden igennem deres helt eget personlige filter; et filter der indeholder alt, hvad de har oplevet, følt og er blevet fortalt, indtil du møder dem.

“Mig-teorien” beskriver det faktum, at alle mennesker vil opfatte en kommunikation ud fra deres personlighed, værdier og holdninger. De vil ubevidst lægge disse værdier og holdninger over på dem, de kommunikerer med. De vil også opfatte al information, de modtager, ud fra disse værdier og holdninger.
“Mig-teorien” gælder alt fra ord, måden noget bliver sagt på, kropssprog og situationen.

Hvis du elsker mørk chokolade, vil du ubevidst tænke, at alle andre også kan lide mørk chokolade, med mindre du er bevidst om, at din oplevelse kun er din og aldrig behøver at være andres.

Her er et billede af Che Guevara.

Hvordan opfatter du ham? Hvad tænker du om ham eller om billedet?

Scroll ned, når du har en mening om billedet eller Che Guevara!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Che Guevara kan opfattes som:

Terrorist

Frihedskæmper

Læge

Politiker

Marxist

Modeidol

Motorcykelentusiast

Morder

Søn

Alle disse ord er korrekte, og der er sikkert endnu flere, end jeg beskriver her.
Han var terrorist for de regeringer, han forsøgte at omstyrte.
Han var frihedskæmper for de mennesker, der var enige med ham.
Han var uddannet læge.
Han var minister på Cuba.
Han var erklæret revolutionær marxist.
Hans billede er blevet trykt på millioner af T-shirts.
Han var motorcykelentusiast (der er lavet en film om det).
Han beordrede henrettelsen af 400 fængslede cubanske soldater og politifolk efter revolutionen på Cuba (uden rettergang).
Han var sine forældres søn.

Alt efter hvilke følelser, værdier og holdninger du har, vil du vægte nogle af disse ting mere end andre. Du kan aldrig vide, hvad en anden vil vægte i forhold til Che Cuevara. Hvis du antager, at en anden har samme oplevelse af Che som du, lider du under “mig-teorien”.

Hvilket er destruktivt i din bedømmelse og forståelse af andre, og naturligvis din i kommunikation med dem. Du vil nemlig antage at hvad der er åbenlyst for dig, også er der for det andet menneske… og du kan tage fejl!

Vær bevidst om “mig-teorien”. Du gør din analyse og bedømmelser af mennesker mere præcis, og du forbedre samtidig din kommunikation meget bedre, når du ved, at din oplevelse aldrig nødvendigvis er det andet menneskes oplevelse.

Når du er opmærksom på, at alle mennesker kan lægge noget andet i et ord, en situation, en handling end dig, vil du få langt større indsigt i mennesket og kommunikere langt bedre.

Modgiften på  “mig-teorien” er at være opmærksom, bevidst, tilstede og nærværende om dine følelser, værdier og holdninger, så du kan spørge og lytte mere intens til dem, du bedømmer og kommunikerer med.

Please accept statistics, marketing cookies to watch this video.

Kilde: Lansley & Pearse, udviklet fra Freuds “projektions-bias”