Dette er en webtilpasset version af kapitel 1 af bogen “Salgets Virkelighed“.
Jeg har en umådelig lyst til, at bloggen kun skal indeholde de to ord:
Hårdt arbejde.
Jeg indser dog, at det vil gavne mit mål og din forståelse, at jeg uddyber og begrunder. Sandheden er i al sin banalitet: Hvis du vil have succes, må du arbejde for det. Intet har så stor indflydelse på din succes som vedvarende, målrettet, hårdt arbejde. Hårdt, målrettet arbejde er 80 % af din succes. De sidste 20 % er metode, teknik, erfaring og held. Bjørn Borg har angiveligt sagt:
For at vinde skal man have lidt held, men jeg har opdaget, at jo mere jeg træner, jo heldigere bliver jeg.
Han anerkendte værdien af hårdt, målrettet arbejde og træning. Alt for mange sælgere træner aldrig. De går direkte ud i salget og handler. Måske er det grunden til, mange sælgere arbejder så hårdt, at de drømmer om at lave noget andet.
Når du vil have succes i salg, skal du have passion for salg. Passion gør, at du uden anstrengelse bruger energi og tid på det, du er passioneret om. Du søger de redskaber og den viden, der fører dig tættere på din passion … og succesen er uundgåelig. Den kommer helt af sig selv, det kræver kun, at du faktisk gør det.
Enhver, der påstår, at der findes en hurtig måde at få succes på, gør det sandsynligvis kun for at få dig til at købe vedkommendes metode, bog eller kursus. Budbringeren har en hurtig måde at få succes på – at fortælle andre, at der findes en! Når du møder nogen, der påstår, at der findes en hurtig, problemfri, nem måde at få masser af succes på, så stol på mit råd – de taler helt sikkert om, hvor hurtigt de får succes med at få dine penge i deres lomme.
The Beatles knoklede på små luskede spillesteder i Tyskland syv dage om ugen i årevis, før de fik deres gennembrud og succes. Tiger Woods begyndte at spille golf, da han var to år. 99,99 % af alle, der nyder frugterne af deres succes, har lagt timer og energi i det. Hvis du vil have succes, må du arbejde for det.
Du bliver aldrig givet et ønske uden også at blive givet styrken til at få det til at gå i opfyldelse. Men det kan sagtens være, at du bliver nødt til at arbejde for det.
Du skal naturligvis arbejde målrettet. Det nytter intet at arbejde hårdt, hvis du ingen idé har om, hvor du vil hen med dit arbejde. Al nyere forskning i, hvorfor nogle mennesker har mere succes end andre, har vist, at talent er et spørgsmål om at arbejde for sagen. Uanset om det er sport, musik, kunst eller forretning, så kræver udviklingen af et talent ca. 10.000 timers øvelse. Den gamle måde at anskue talent på er, at der er noget, man enten har, ellers så har man det på ingen måde. Talent skulle være medfødt. Ideen om medfødt talent eller ej er i dag forkastet. Forskerne mener, at det virkelige talent hos mennesker med succes er evnen til at forvalte det potentiale, man har.
Du kan blive rigtig god til noget uanset dit mentale eller fysiske udgangspunkt, det kræver kun, at du knokler. Nogle er naturligvis mere ”egnede” til at ramme en bold eller formulere sig. Men i sidste ende kan selv en halvdårlig fodboldspiller eller kommunikator overhale alle de mere ”egnede”, hvis vedkommende øver sig (læs: arbejder) 10.000 timer.
10.000 timer svarer til to timer og 44 minutter hver dag (også i weekenderne) i 10 år. Det er grunden til, at man i sport skal starte tidligt, fordi kroppen bliver gammel, så jo hurtigere man kommer op på de 10.000 timer, jo mere tid har man til at være på toppen af sit talent med en endnu ung, frisk krop. I forretningslivet er der heldigvis aldrig den samme fysiske begrænsning. Uanset hvor gammel du er, er det på ingen måde for sent at blive god til salg!
Jeg blev for alvor selvstændig, da jeg var en måned fra min 39 års fødselsdag. På daværende tidspunkt havde jeg 150 kontakter i min adressebog og cirka 40 forbindelser på LinkedIn. Jeg havde arbejdet det meste af mit sælgerliv med eksportsalg. Uden problemer kunne jeg fortælle dig, hvor du kunne finde en god restaurant i Moskva, den bedste skrædder i Thailand og en god bar i Barcelona.
Men fordi jeg havde arbejdet mellem 130 og 160 dage om året udenfor landet, kendte jeg stort set ingen i Danmark. Jeg havde intet forretningsnetværk. Noget af en udfordring, når jeg skulle bruge et netværk, der kunne hjælpe mig til at få kunder i min egen forretning.
Jeg meldte mig ind i alle de netværksgrupper, jeg havde råd til at være medlem af. På hvert møde tog jeg mig tid til at samtale med alle, forholde mig til dem og få deres visitkort. Når jeg kom hjem, brugte jeg tid på at indtaste deres kontaktdetaljer i min adressebog, linke til dem på LinkedIn og tilmelde dem mit nyhedsbrev. Jeg gav på et år over 100 foredrag til netværksgrupper, erhvervsråd, skoler, ERFA-grupper og lignende – GRATIS.
Hvis deltagerne ville have en kopi af mit foredrag, skulle de skrive til mig. Når jeg modtog en mail fra en deltager, med ønske om at modtage en kopi, skrev jeg en personlig mail til hver eneste af dem, lagde dem i min adressebog og fandt dem på LinkedIn.
Jeg meldte også hver eneste til mit nyhedsbrev, indtastede deres navn, e-mail og firma i min database samt sendte dem en mail, hvor de kun skulle sig ja eller nej til at modtage nyhedsbrevet (den bedste og mest etiske måde at få tilmeldinger til dit nyhedsbrev på). Jeg har siddet mange aftener sent og skrevet mails, indtastet adresser, søgt på LinkedIn og meldt til mit nyhedsbrev. En procedure, der tager tid, cirka 10 minutter per kontakt. Tid jeg kunne have brugt på andre, mere spændende ting.
Men jeg gjorde det hårde, målrettede arbejde, jeg var sikker på, der skulle til for at skabe et netværk, der kunne hjælpe mig til kunder.
Jeg havde passion for min virksomhed, salg og processen. Naturligvis er det hårdt arbejde. Naturligvis er det svært at sidde og gøre alt dette, imens alle andre har fri. Men fordi det er min passion, og jeg brænder for det, opleves det knap så hårdt – jeg elsker det! Halvandet år senere havde jeg 1100 kontakter i min adressebog, over 600 kontakter på LinkedIn og cirka 1000 abonnenter på mit nyhedsbrev. I dag har jeg over 3000 kontakter på LinkedIn og mange, mange flere i min kontaktbog og mit CRM system.
Jeg begyndte at blive kontaktet af mennesker og virksomheder, der havde hørt om mig. Konsekvensen var, at jeg fik mulighed for at byde på opgaver hos virksomheder, jeg intet kendte til på forhånd, og jeg holdt næsten helt op med at lave kanvas.
Når du vil have succes som sælger (formidler af hjælp), er dine resultater ligefrem proportionale med den tid, du bruger på at gøre dig dygtigere og skabe mulighed for at få kunder. Du skal VILLE det. Beslut dig lige nu for at acceptere, at din succes afhænger af din indsats. Jo mere du arbejder, jo mere succes vil du alt andet lige opnå.
Jeg arbejder meget. Aften, weekend og helligdage. Jeg nyder hvert øjeblik af det! Jeg nyder det, fordi det giver mig energi og stor tilfredsstillelse. Naturligvis bliver jeg træt engang imellem, så tanker jeg op sammen med de smukke og dejlige mennesker, jeg er så heldig at have i mit velsignede liv. Jeg foreslår, at du gør det samme.
Når du laver det, du elsker, vil du aldrig opleve det som hårdt arbejde, du vil opleve det som en fornøjelse og en kilde til glæde. Grunden til, at jeg skriver ”hårdt arbejde”, er for at understrege, at det kræver en indsats at nå sine mål. Succes kræver, at man arbejder for sagen og bliver ved med det, også når man oplever, at resultatet umiddelbart udebliver. Når du bliver ved og ved, vil du lykkes. Elsk, hvad du gør, og det vil aldrig opleves som hårdt arbejde.
Hvis du har svært ved at elske det, du gør i dag, så hold op med det! Livet er for kort og smukt til at gøre andet end det, du elsker.
Der findes ingen hurtige løsninger eller veje til succes. Det er kun i film og amerikanske bøger, det kan lade sig gøre at blive rig på en 10 timers arbejdsuge. Vejen til succes er hårdt og målrettet arbejde med noget, du elsker at gøre, og hvis uundgåelige konsekvens er succes. Det handler kun om, hvad succes er for dig!
Du har det nemt, på salgspiloterne.dk ligger der masser af skrevne blog, videoblogs og gratis værktøjer i Vidensloungen, der kan hjælpe dig, hvis du har passion nok til at arbejde for sagen.
God fornøjelse og succes
Tony
Kilder:
Clausen, Tony Evald, Salgets Virkelighed, revideret version 2017
Vil du styrke din faglighed?
– Sælger: Tag på 2 x 2,5 dages salgsuddannelse – på SalgsPiloternes salgskursus “Boot Camp”, læs mere her
– Salgsleder: Styrk og dyrk dine salgslederkompetencer på 2 x 2,5 dages salgslederkursus, se mere her
– Leder: Fold dit lederskab ud på lederuddannelsen; 6 moduler, i alt 11 dage, se her
– Personlig udvikling: Bliv en bedre menneskekender! 2 x 2,5 dages kursus: Intelligent Opmærksomhed Camp, læs mere her