Dansk-sproget valgEnglish versionsKontaktBlogs



Slå menu til og fraNavigation

SalgsPilot bloggen

Næste »

1. Færre møder, flere ordrer!

    Hør bloggen som podcast, tryk her! Mangel på retning er problemet, aldrig mangel på tid. Vi har alle 24 timer i døgnet! - Zig Ziglar! "Vi er blevet gode til at lade være med at tage kundemøder", siger min gamle salgspilot-partner Jesper Toft under en telefonsamtale om emnet salgsmøder og tidsspilde. Tænker du, at den sætning er destruktiv for salget og kontra alt, hvad de fleste sælgere har lært om salg og salgsmøder? Så giv dig selv lov til at bruge de næste 10 minutter på at blive inspireret til at tage færre kundemøder og få flere ordre.   Du har som sælger sikkert prøvet at køre til et kundemøde, der var spild af tid. Kunden var uafklaret på hvorfor, hvad og hvordan og måske endda på, hvad dit produkt var, og hvilket firma du kommer fra - SELV hvis det var kunden, der to...
- Læs mere »

2. De mentale byggesten til succes i salg - del 3 af 3

Salg er et fag! Hvad er en god sælger? Da jeg i sin tid "blev" sælger, var min opfattelse, at en god sælger kunne sælge sand i Sahara*. Forstået som at en god sælger kan sælge noget, kunden allerede har rigeligt af. Mine kolleger, venner, familie og samfundet generelt italesatte en god sælger ud fra, om sælgere kunne overbevise hvem-som-helst om at købe hvad-som-helst, uanset om man har brug for produktet eller ej. Men ville du købe af en sælge-sand-i-Sahara-sælger?    Velkommen til 3. og sidste del af serien "De mentale byggesten til succes i salg". Vi er kommet til den sidste af de tre byggesten: Salg er et fag. De to første byggesten er Selvindsigt og selverkendelser og Metodisk og systematisk tilgang. Præmissen er, at de tre byggesten til sammen vil lede til succes i salg.Sal...
- Læs mere »

3. De mentale byggesten til succes i salg - del 2 af 3

Metodisk & systematisk tilgang... til salg Forestil dig, at din bil kører ujævnt og opfører sig anderledes, end den plejer. Du tager bilen til en mekaniker. Mekanikeren ser på bilen, åbner motorhjelmen, begynder at rykke i et par ledninger, skrue på nogle skruer og spørger dig, hvad der er galt med bilen. Du svarer det bedste, du kan, men ved naturligvis intet om, hvad det tekniske problem er, kun at du oplever, at den kører ujævnt og anderledes. Mekanikeren ser igen på motoren, rykker sæderne ud og tager hjulene af. Samtidig giver  Mekanikeren dig en præsentation af værkstedet, sin uddannelse/erfaring og de værktøjer, de bruger til at lave biler med - og spørger dig, hvad du synes om det?!    Hvor dygtig vil du vurdere mekanikeren på en skala fra 0-5, hvor 5 er det bedste?  ...
- Læs mere »

4. De mentale byggesten til succes i salg - del 1 af 3

Succes indenfor et hvilket som helst område er, når resultatet af indsatsen er over gennemsnittet (normalen). Succes skal derfor nødvendigvis være mere besværlig og omstændigt at opnå end "normal" (gennemsnitlig) indsats. I SalgsPiloterne defineres succes i salg som: Større resultater end gennemsnittet af salgsindsatser Glade og tilfredse kunder 12-36 måneder efter køb Sælgeren oplever, at salgsarbejdet giver glæde, motivation og tilfredshed dagligt Du får kun noget ud af at læse videre, hvis du er enig i, at uden et klart mål, en plan og masser af træning bliver enhver indsats tilfældig, diffus og vilkårlig. Ingen er succesfuld (over gennemsnittet) over tid uden at have et klart mål, en god plan og ubønhørligt meget træning/øvelse. Du bør på ingen måde overraskes af, at det s...
- Læs mere »

5. Et misforstået og misbrugt fag

    Min borddame spørger “nå, hvad laver du så?”, og jeg svarer “jeg er sælger”. For det meste får jeg nogenlunde dette svar …   “Nej, hvor spændende. Jeg kunne aldrig arbejde med salg, jeg er alt for ærlig og virkelig dårlig til at overbevise folk”   … eller andre mere eller mindre høflige versioner af ovenstående. Bemærk “alt for ærlig” og “virkelig dårlig til at overbevise folk”.   Som dem, jeg møder, der siger “Jeg er ikke rigtig sælger, ikke med stort ’S’”. Du vil måske blive overrasket over, at mange af dem, der siger det, får løn for at sælge og har titler som Key Account Manager eller Senior Konsulent. Ej at forglemme alle de selvstændige, der insisterer på, at de "ikke er sælgere" - de elsker bare det, de laver.   Sælgerfaget lader til at være associeret med en del di...
- Læs mere »

6. Nøglen til succes - kapitel 1.

Dette er en webtilpasset version af kapitel 1 fra den kommende revision af bogen "Salgets Virkelighed"      Jeg har en umådelig lyst til, at bloggen kun skal indeholde de to ord: Hårdt arbejde. Jeg indser dog, at det vil gavne mit mål og din forståelse, at jeg uddyber og begrunder. Sandheden er i al sin banalitet: Hvis du vil have succes, må du arbejde for det. Intet har så stor indflydelse på din succes som vedvarende, målrettet, hårdt arbejde. Hårdt, målrettet arbejde er 80 % af din succes. De sidste 20 % er metode, teknik, erfaring og held. Bjørn Borg har angiveligt sagt: For at vinde skal man have lidt held, men jeg har opdaget, at jo mere jeg træner, jo heldigere bliver jeg.   Han anerkendte værdien af hårdt, målrettet arbejde og træning. Alt for mange sælgere træner aldr...
- Læs mere »

7. Hjælp kunden til en hurtigere beslutning

Du skal hjælpe kunden til en hurtigere beslutning - aldrig en hurtig beslutning! Ude i salgets virkelighed er den største fjende upåtalt i langt det meste undervisning for både sælgere og indkøbere - ubeslutsomhed. Manglende beslutning om "at købe" og "hvad der skal købes" koster uendeligt meget tid og energi i begge ender af køb og salg. Meget mere end professionelle indkøbere og sælgere har lyst til at være bevidste om.   Oprindeligt lærte jeg, at en sælgers job var at præsentere et produkt så godt, at kunden blev "overbevidst" om at købe produktet. Ideen var, at jo bedre jeg præsenterede, jo større var sandsynligheden for et salg. Har du været i salgets fag i mere end 3 måneder, har du allerede opdaget, at en god præsentation langt fra er lig med salg, og at kunden nogen gange k...
- Læs mere »

8. Salgets effektive målepunkter

Du får det, du måler på! Hvordan måler du på salgsindsatsen? Ofte måler virksomheder, ledere, salgschefer og sælger på parametre, der kun fortæller om salgsindsatsen, aldrig om indsatsens effektivitet. Hold op med det, og start med at måle på effektiviteten af din indsats.   Typisk bliver sælgeren målt på omsætning, opnået budget, nogle gange på ordrepipeline og en sjælden gang på dækningsgraden. Skulle sælgeren blive målt på andre ting, er det tit på aktiviteter, der kun inddirekte påvirker sælgerens effektivitet.   Her er et par eksempler: En stor international kunde måler deres sælgere på, at sælgerne skal have 10 møder om ugen og lave 10 tilbud om måneden. Målene er dikteret af den udenlandske direktion, hvor ingen af medlemmerne nogenside har lavet 10 møder om ugen eller ...
- Læs mere »

9. Skriv effektive e-mails

"Den bedste e-mail er den e-mail, der bliver læst, læst færdig og husket!"   Vil du gøre en indsats for, at dine mails til kunder bliver læst, læst færdige og husket? Her er vores bedste råd til den effektive og læsevenlige e-mail. Gør indholdet relevantVær meget opmærksom på, at du har en tendens til at gøre dine mails mere relevante for dig, end for læseren. Vi kalder det MIG-Teorien. Forvis dig om, at det er relevant - og at der kan være enorm forskel på, hvad du oplever som relevant for læseren, og hvad læseren oplever som relevant.Emnefeltet skal have den relevante overskrift. For eksempel "Dig og SalgsPiloterne" eller "Opdag hvorfor du skal mødes med SalgsPiloterne". Gør emnet interessant og giv læseren lyst til at åbne og læse mailen.Sæt dig så meget ind i, hvor modtageren...
- Læs mere »

10. At stå eller arbejde i butik!

  Alle gør det... ...Lægger deres hårdt tjente, hårdt beskattede penge i detailbutikker. Den gode, givende og glade oplevelse er desværre sjælden.Hvad jeg ville kalde almindelig service er så sjælden, at jeg bliver stærkt taknemmelig, når jeg en al for sjælden gang bliver betjent høfligt, nærværende og glad af en butikssælger. Normalen er fraværende, automatisk og ofte direkte uhøflig ekspedition (bemærk forskellen på betjent og ekspederet).   Graden af service er meget lav i dansk detailhandel. En servicegrad, der er så lav, at flere og flere vælger at skifte den fysiske detailhandel ud med en virtuel købsoplevelse. Detailhandlen har et problem, når kunderne praktisk og faktisk har oplevelsen af at blive bedre betjent af en internetbutik end et menneske i en butik.    Lad os fo...
- Læs mere »

Næste »
Mach01.com Logo - det grafiske bureau bag dette website